|
1.
Innledning
Hør audio fra
forelesning 1.
1.1
Bakgrunn
I tiden omkring vår tidsregnings
begynnelse:
-
Stor Messias-forventning i Israel
-
Også den samaritanske kvinne fortalt
om i Joh 4,7-26 ventet på Messias. Hun brakte tittelen Messias inn
i samtalen med Jesus før Jesus selv brukte denne tittelen.
"Jeg vet at Messias kommer - han som kalles Kristus. Når han kommer,
skal han forkynne oss alt." (Joh 4,25)
Messias (hebraisk) = Kristus (gresk) = Den salvede (underforstått
konge)
Messiasforventningen var grunnet
i flere tekster i GT som omtaler Messias eller Herrens salvede, f eks Jesaja
61,1-3; Daniel 7,13-14; Daniel 9,25-26. Mange benyttet seg av denne forventningen
og stod fram og gjorde krav på å være jødenes
konge.
Eksempler:
-
Judas, sønn av Esekias stod
fram i Galilea1, 2.
I følge Josephus ble han fryktelig mot alle mennesker, og dem
som kom nær ham, rev og slet han sund i sitt ærgjerrige ønske
om den kongelige verdighet. Dette skjedde rett etter Herodes den stores
død i år 4 f Kr. (Se f eks Bo Reicke3
eller E.M. Smallwood4)
-
Simon (tidligere slave av Herodes)
stod fram i Perea og tok på seg et diadem5,
6.
Han brente ned det kongelige palass i Jeriko og mange andre verdifulle
bygninger før han ble overvunnet6.
Dette skjedde også rett etter år 4 f Kr. 3,
4
-
Anthronges (en hyrde) stod på
samme tid3, 4
fram i Judea og tok seg et diadem7,
8.
Gamaliel nevner også to slike skikkelser i Ap gj 5,35-39. Merk at
når Peter nylig hadde sagt: "Våre fedres Gud oppvakte Jesus,
han som dere drepte ved å henge ham på et tre" (v 30),
så sa Gamaliel: "For en tid siden stod Teudas fram. Han utgav
seg for å være noe." (v 36)
(Underforstått sammenlignet med det Peter nylig hadde sagt om Jesus.)
Dette er noe av bakgrunnen for
blant annet:
-
det Jesus sa i Joh 10,1-3 og 8. Merk spesielt
v 8: "Alle de som er kommet før meg er tyver og røvere.
Men fårene hørte ikke på dem."
-
situasjonen beskrevet i Joh 1,19-23, der prester
og levitter spurte døperen Johannes hvem han var. Merk spesielt
v 20: "Da bekjente han og nektet ikke, han bekjente: Jeg er ikke Messias".
(Flere som hadde mindre å fare med enn Døperen Johannes, ville
nok ha nektet på at de ikke var jødenes konge)
Merk at Jesus også sa:
"For mange skal komme i mitt navn og
si: Jeg er Messias!" (Matt 24,5)
Eksempler:
-
En profet ved navn Teudas (en annen
enn den i Ap gj 5,36) stod fram omkring år 45 og prøvde å
dele Jordan 9, 10,
11
.
-
Menahem (sønn av Judas fra Galilea,
nevnt i Ap gj 5,37) stod fram i begynnelsen av den jødiske krig
(ca år 66) og kom med messianske krav ved å vise seg i templet
i kongelig kledning12.
Altså:
Andre enn Jesus fra Nasaret
gav seg ut for å være jødenes konge, Messias, både
mens Jesus var på jord og i den tiden da NT ble skrevet.
Derfor er det ikke underlig
at NT tar opp spørsmålet:
Er Jesus fra Nasaret den
ene
sanne Messias?
1.2
Argumentasjon i Johannesevangeliet for at Jesus fra Nasaret er den ene
sanne Messias og Guds Sønn
-
Joh 1,29-34
Hensikten med Johannes' dåp er at
Jesus skulle åpenbares (underforstått som Guds Sønn)
for Israel, dvs Døperen Johannes og hans virke nyttes som argumentasjon
for at Jesus er Guds Sønn.
-
Joh 20,30-31
Apostelen Johannes har valgt ut noen (sju)
av de tegn som Jesus gjorde, og bruker disse som argumentasjon for at Jesus
er Messias, Guds Sønn.
Merk at et tegn er et under,
men mer enn et under. De tegn apostelen Johannes tar fram i sitt evangelium,
viser egenskaper ved Jesus fra Nasaret, og er argumentasjon for at han
er Guds Sønn.
Merk også:
I Johannesevangeliet (og
i de andre evangeliene) legges det klart for dagen at det var mange som
ikke trodde på Jesus selv om de hadde hørt Døperen
Johannes' vidnesbyrd, og sett tegn av Jesus.
Eksempler:
Joh
5,35 |
|
Joh
7,5 |
|
Joh
12,37 |
|
Luk
23,35 |
|
Joh
15,24 |
|
Argument som går gjennom
Johannesevangeliet:
Av Jesu liv og gjerninger
går det fram at Faderen (Himmelens og jordens skaper) er i ham. Guds
herlighet stråler ut fra ham, og viser at han er Guds Sønn
og selv Gud.
Eksempler fra Johannesevangeliet:
Joh
1,14 og 18 |
|
Joh
3,2 |
|
Joh
5,17-20 |
|
Joh
5,36 |
|
Joh
7,16-17 |
|
Joh
8,28 og 37-38 |
|
Joh
9,32-33 |
|
Joh
10,25 |
|
Joh 10,37-38
|
|
Joh 14,10-11
|
|
|