Previous Page../syndulos.htmNext Page


2. Døperen Johannes' virksomhet og vidnesbyrd om Jesus

Hør audio fra forelesning 2.

2.1 Døperens virksomhet

Merk fra Luk 3,1-22:
  1. Døperens virksomhet er en historisk hendelse (v 1 og 3) med angitt tid og sted. (Lukasevangeliet er skrevet mens mange fortsatt levde som hadde vært på det sted til den tid.)
     

  2. Tid: Femtende år av keiser Tiberius' regjering
     

    Sted: Landet omkring Jordan, dvs mellom Dødehavet og Genesaretsjøen.
  1. Døperen Johannes gjorde et så mektig inntrykk (v 15) at folket tenkte at han kanskje var Messias.
Merk fra Matt 3,1-17:
  1. Johannes hadde kledning av kamelhår og lærbelte om livet (v 4). Ifølge C.H.H. Scobie 13 proklamerte denne kledningen for alle at han sa seg å være profet.
     
    Elias ble kjent på en slik kledning (2. Kong 1,8), og i Sakarias 13,4 sies det: "På den dag skal alle profetene skamme seg over sine syner når de vil profetere, og de skal ikke kle seg i lodden kappe for å lyve."
  1. Jerusalem, hele Judea og landet ved Jordan dro ut til ham (v 5).
Ad folketall i Judea og Jerusalem

Den romerske historieskriver Tacitus 14 sier at han har hørt at det i Jerusalem under beleiringen (ca år 70) var 600 000 individer. Josephus sier et sted 15 at prestene en påskehøytid (før Jerusalems ødeleggelse) telte slaktede lam til 256 500, og sier også at det var minst 10 personer pr lam. Ved en annen påskehøytid i samme tidsrom angir han 16 at 3 millioner var til stede. 

Disse tallene tyder på at folketallet i Judea og Jerusalem tilsammen var minst ca ½ million, og at derfor noen hundre tusen hørte Døperen Johannes' forkynnelse i ørkenen.

Merk fra Mark 1,1-11:

  1. Jesu Kristi Guds Sønns evangelium begynner med Døperen Johannes (v 1-4). 
  2. Kledningen er også her (v 6) bemerket. 
  3. Også her er anført (v 5) at hele Judea-landet og alle i Jerusalem drog ut til ham.
Den jødisk-romerske historieskriveren Josephus sa17 om Døperen Johannes: 
    "... for Herodes slo ham i hjel som var en god mann... Nå når mange andre kom til å menge seg rundt ham, for de var svært influert ved å høre hans ord, Herodes, som fryktet at den store innflytelsen Johannes hadde over folket kunne sette det i sin makt og tilbøyelighet til å gjøre et opprør (for de syntes rede til å gjøre alt han skulle råde til) tenkte det best, ved å slå ham i hjel for å hindre eventuell skade han kunne volde, og ikke bringe seg selv i vanskeligheter, ved å spare en mann som kunne få ham til å angre på det når det ville være for sent. ....."
Merk også at Døperen Johannes gikk inn i en tjeneste som det var profetert om på forhånd. Han sa selv:
    "Jeg er en røst av en som roper i ørkenen: Gjør Herrens vei jevn, som profeten Jesaja har sagt." (Joh 1,23)
Dette er en henvisning til Jesaja 40,3-5.

Merk at i v 3 og 5 har vi :

    Herren = Jahveh = Han er (Se 2.Mos 3,13-15)
Metaforen, dvs bildet, i Jesaja 40,3-4 er ifølge David Gooding18 hentet fra det at det i oldtiden var vanlig at når en keiser eller annen eminent person skulle besøke en by, så kunne det bli krevd av innbyggerne at de skulle berede en velkonstruert ankomstveg til byen som keiseren kunne ankomme på med passende prakt og verdighet.

NT sier altså om Døperen Johannes:

  1. Han var en mektig forkynner som drog store mengder av folk ut i ørkenen. (Dette forteller også Josephus.) 
  2. Han bekjente seg ved sin kledning som profet utsendt fra Gud. 
  3. Han bekjente seg ved henvisning til Jes 40,3-5 som den profet som skulle vekke folk til å rydde vei for Jahveh, Israels Gud. Merk at alle fire evangelier refererer til Jes 40,3-5 angående Døperen Johannes (Matt 3,3; Mark 1,3; Luk 3,4; Joh 1,23).


  

2.2 Døperen Johannes' budskap før Jesus trådte fram

  • "Omvend dere for Himlenes kongerike er kommet nær!" (Matt 3,2)
  • "Han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg - jeg er ikke engang verdig til å bære skoene hans. Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild."  (Matt 3,11; Mark 1,7-8; Luk 3,16)
     
    eller:
     
    "Han som kommer etter meg, er kommet foran meg, fordi han var før meg." (Joh 1,15)
Merk at Johannes ikke kjente hvem som var Messias (Joh 1,33). Han kjente imidlertid antagelig Jesus som menneske (Matt 3,13-14 og Luk 1,36).

Denne helt sjeldne forkynner forkynte altså:

    Det kommer en etter meg som er så meget høyere enn meg at vi ikke kan sammenlignes på menneskelig vis.
Når han forkynte dette, visste han ikke hvem den var som han forkynte om.
  
  

2.3 Døperen Johannes' vidnesbyrd etterat han hadde døpt Jesus

  • "Se der Guds lam, som bærer verdens synd." (Joh 1,29)
  • "Det var om ham jeg sa: Etter meg kommer en mann som er kommet foran meg, fordi han var før meg." (Joh 1,30)
  • "Jeg har sett Ånden komme ned som en due fra himmelen, og han ble over ham." (Joh 1,32)
  • "Jeg kjente ham ikke. Men han som sendte meg for å døpe med vann, han sa til meg: Ham som du ser Ånden komme ned og bli over, han er den som døper med Den Hellige Ånd. Og jeg har sett det, og jeg har vitnet at han er Guds Sønn." (Joh 1,33-34)
Ingen andre har fått sin virksomhet annonsert på en slik måte mens han selv ennå var ukjent. Dette var nok for noen til å tro at Jesus fra Nasaret var Messias, f eks for Andreas som var en av Døperens disipler (Joh 1,41-42).

Merknad:

Døperen Johannes' virksomhet og hans vidnesbyrd er det første argument Evangelisten Johannes anfører for at Jesus fra Nasaret er Guds Sønn. Evangelistens skildring av Døperen Johannes' vidnesbyrd (Joh 1,6-42) bærer klart preg av å være skrevet av en som har vært øyenvitne til Jesus.

Evangelisten begynner med Døperen Johannes' utsendelse i v 6, men går over til å tale om Jesus i v 9-14. Han fortsetter med Døperens vidnesbyrd i v 15, men går igjen over til å tale om Jesus i v 16-18. Han fortsetter og avslutter Døperens vidnesbyrd i v 19-36 og påpeker så (v 37 og følgende) at dette vidnesbyrdet nesten umiddelbart førte til at to av Døperens disipler fulgte etter Jesus og ble hans disipler.
 

 

13 C.H.H. Scobie, John the Baptist, Fortress Press, Philadelphia 1964, s 128

14 Tacitus, The Histories, bok V, 12-13

15 Josephus, Wars, op cit, bok VI, kap IX.3

16 Josephus, Wars, op cit, bok II, kap XIV.3

17 Josephus, Ant, op cit, bok XVIII, kap V.2

18 David Gooding, According to Luke, Inter-Varsity Press, Leicester 1987, s 73




Previous Page../syndulos.htmNext Page