|
2.
Døperen Johannes' virksomhet og vidnesbyrd om Jesus
Hør audio fra
forelesning 2.
2.1
Døperens virksomhet
Merk fra Luk 3,1-22:
-
Døperens virksomhet er en historisk
hendelse (v 1 og 3) med angitt tid og sted. (Lukasevangeliet er skrevet
mens mange fortsatt levde som hadde vært på det sted til den
tid.)
Tid: Femtende år av keiser
Tiberius' regjering
Sted: Landet omkring Jordan, dvs
mellom Dødehavet og Genesaretsjøen.
-
Døperen Johannes gjorde et så
mektig inntrykk (v 15) at folket tenkte at han kanskje var Messias.
Merk fra Matt 3,1-17:
-
Johannes hadde kledning av kamelhår
og lærbelte om livet (v 4). Ifølge C.H.H. Scobie 13
proklamerte denne kledningen for alle at han sa seg å være
profet.
Elias ble kjent på en slik kledning (2. Kong 1,8),
og i Sakarias 13,4 sies det: "På den dag skal alle profetene skamme
seg over sine syner når de vil profetere, og de skal ikke kle seg
i lodden kappe for å lyve."
-
Jerusalem, hele Judea og landet ved Jordan
dro ut til ham (v 5).
Ad folketall i Judea og Jerusalem
Den romerske historieskriver
Tacitus 14
sier at han har hørt at det i Jerusalem under beleiringen (ca år
70) var 600 000 individer. Josephus sier et sted 15
at prestene en påskehøytid (før Jerusalems ødeleggelse)
telte slaktede lam til 256 500, og sier også at det var minst 10
personer pr lam. Ved en annen påskehøytid i samme tidsrom
angir han 16
at 3 millioner var til stede.
Disse tallene tyder på
at folketallet i Judea og Jerusalem tilsammen var minst ca ½
million, og at derfor noen hundre tusen hørte Døperen Johannes'
forkynnelse i ørkenen.
Merk fra Mark 1,1-11:
-
Jesu Kristi Guds Sønns evangelium begynner
med Døperen Johannes (v 1-4).
-
Kledningen er også her (v 6) bemerket.
-
Også her er anført (v 5) at hele
Judea-landet og alle i Jerusalem drog ut til ham.
Den jødisk-romerske historieskriveren
Josephus sa17
om Døperen Johannes:
"... for Herodes slo ham i hjel som
var en god mann... Nå når mange andre kom til å menge
seg rundt ham, for de var svært influert ved å høre
hans ord, Herodes, som fryktet at den store innflytelsen Johannes hadde
over folket kunne sette det i sin makt og tilbøyelighet til å
gjøre et opprør (for de syntes rede til å gjøre
alt han skulle råde til) tenkte det best, ved å slå ham
i hjel for å hindre eventuell skade han kunne volde, og ikke bringe
seg selv i vanskeligheter, ved å spare en mann som kunne få
ham til å angre på det når det ville være for sent.
....."
Merk også at Døperen
Johannes gikk inn i en tjeneste som det var profetert om på forhånd.
Han sa selv:
"Jeg er en røst av en som roper
i ørkenen: Gjør Herrens vei jevn, som profeten Jesaja har
sagt." (Joh 1,23)
Dette er en henvisning til Jesaja
40,3-5.
Merk at i v 3 og 5 har vi
:
Herren = Jahveh = Han er
(Se 2.Mos 3,13-15)
Metaforen, dvs bildet, i Jesaja
40,3-4 er ifølge David Gooding18
hentet fra det at det i oldtiden var vanlig at når en keiser eller
annen eminent person skulle besøke en by, så kunne det bli
krevd av innbyggerne at de skulle berede en velkonstruert ankomstveg til
byen som keiseren kunne ankomme på med passende prakt og verdighet.
NT sier altså om Døperen
Johannes:
-
Han var en mektig forkynner som drog store
mengder av folk ut i ørkenen. (Dette forteller også Josephus.)
-
Han bekjente seg ved sin kledning som profet
utsendt fra Gud.
-
Han bekjente seg ved henvisning til Jes 40,3-5
som den profet som skulle vekke folk til å rydde vei for Jahveh,
Israels Gud. Merk at alle fire evangelier refererer til Jes 40,3-5 angående
Døperen Johannes (Matt 3,3; Mark 1,3; Luk 3,4; Joh 1,23).
2.2
Døperen Johannes' budskap før Jesus trådte fram
-
"Omvend dere for Himlenes kongerike er
kommet nær!" (Matt 3,2)
-
"Han som kommer etter meg, er sterkere
enn jeg - jeg er ikke engang verdig til å bære skoene hans.
Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild." (Matt
3,11; Mark 1,7-8; Luk 3,16)
eller:
"Han som kommer etter meg, er kommet foran meg, fordi han var før
meg." (Joh 1,15)
Merk at Johannes ikke kjente
hvem som var Messias (Joh 1,33). Han kjente imidlertid antagelig Jesus
som menneske (Matt 3,13-14 og Luk 1,36).
Denne helt sjeldne forkynner
forkynte altså:
Det kommer en etter meg som er så
meget høyere enn meg at vi ikke kan sammenlignes på menneskelig
vis.
Når han forkynte dette,
visste han ikke hvem den var som han forkynte om.
2.3
Døperen Johannes' vidnesbyrd etterat han hadde døpt Jesus
-
"Se der Guds lam, som bærer verdens
synd." (Joh 1,29)
-
"Det var om ham jeg sa: Etter meg kommer
en mann som er kommet foran meg, fordi han var før meg." (Joh
1,30)
-
"Jeg har sett Ånden komme ned som
en due fra himmelen, og han ble over ham." (Joh 1,32)
-
"Jeg kjente ham ikke. Men han som sendte
meg for å døpe med vann, han sa til meg: Ham som du ser Ånden
komme ned og bli over, han er den som døper med Den Hellige Ånd.
Og jeg har sett det, og jeg har vitnet at han er Guds Sønn."
(Joh 1,33-34)
Ingen andre har fått sin
virksomhet annonsert på en slik måte mens han selv ennå
var ukjent. Dette var nok for noen til å tro at Jesus fra Nasaret
var Messias, f eks for Andreas som var en av Døperens disipler (Joh
1,41-42).
Merknad:
Døperen Johannes'
virksomhet og hans vidnesbyrd er det første argument Evangelisten
Johannes anfører for at Jesus fra Nasaret er Guds Sønn. Evangelistens
skildring av Døperen Johannes' vidnesbyrd (Joh 1,6-42) bærer
klart preg av å være skrevet av en som har vært øyenvitne
til Jesus.
Evangelisten begynner med
Døperen Johannes' utsendelse i v 6, men går over til å
tale om Jesus i v 9-14. Han fortsetter med Døperens vidnesbyrd
i v 15, men går igjen over til å tale om Jesus i v 16-18. Han
fortsetter og avslutter Døperens vidnesbyrd i v 19-36 og påpeker
så (v 37 og følgende) at dette vidnesbyrdet nesten umiddelbart
førte til at to av Døperens disipler fulgte etter Jesus og
ble hans disipler.
|